top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תMoshe Weiss

המהפכה האונליינית - מה זה אומר? כדאי לי? [או- טיפים שיעזרו לנו לשרוד את המהפכה]

עודכן: 4 בספט׳ 2020



האונליין השתלט גם על הסביבה שלך?

מצאת לאחרונה את עצמך, יותר ויותר, מנסה להבין את כל השיטות המקוונות והכלים שיש?

כנראה שהמאמר הזה בשבילך.

אז מה זה אומר 'המהפכה האונליינית'? למה אנחנו צריכים לשלוט בזה בכלל? איך זה עתיד להשפיע עלינו? כדאי לנו? למה חשוב לשים לב במיוחד?


המון שאלות מציפות אותנו בתחום, אז בואו רגע נחזור לשאלות היסוד.


למה המהפכה האונליינית?

אתם ודאי יודעים מהי המהפכה התעשייתית במאה ה-18, מהפכת האינטרנט במאה ה-20 ומהפכת המובייל במאה ה-21.

והנה ממש עכשיו אנחנו בעיצומה של עוד אחת שוות ערך: המהפכה האונליינית.

ארבעת המהפכות מאופיינות בקפיצת מדרגה טכנולוגית ובתקופת הסתגלות של בני האדם לכך.

את ארבעתן רוב האנשים בעולם לא ידעו איך 'לאכול', לאפיין או לנצל לטובתם, ההסתגלות נמשכה שנים עם עקומת אימוץ נמוכה שהפכה לגבוהה רק לאחר עשרות שנים.

ארבעת המהפכות מתבטאות בשינוי טכנולוגי, חברתי, כלכלי ואקלימי על גבי הכדור.

אז בואו נלמד מהמהפכות הקודמות ונתייעל בנוכחית!




מהפכת האונליין רק התחילה.

אפליקציות עבודה מרחוק כגון Zoom, Teams, אפליקציות סיעור מוחות ודמיון ויזואלי כגון Mural ו- Miro וחברות המפתחות כלים לעבודה מהבית - מתפתחות וגדלות בצורה מסיבית כדי לספק את העבודה מהבית, עבודה מרוחקת - צורך של ארגונים רבים ברחבי העולם בעקבות הגלובליזציה ובמיוחד בעקבות הקורונה.

השימוש באפליקציות אלה עלה פי 30 לערך רק בחצי השנה האחרונה!



עכשיו דמיינו את היום ב- 2007 שבו סטיב ג׳ובס עמד על בימת הכנסים והודיע על השקת האייפון הראשון. חלקנו דמיינו מה אפשר לעשות עם זה, חלקנו האחר היה מאוד סקפטי: ״אף אחד לא יסכים להקליד ללא מקלדת פיזית״.

תראו איפה אנחנו היום, 13 שנים לאחר תחילת מהפכת המובייל: התווספו מקצועות חדשים! לדוגמא: מפתח אפליקציות למובייל. כמו כן ארגונים גדולים, לדוגמא בנקים, העבירו אופרציות שלמות אל המובייל עם אפשרות זיהוי ע״י סריקת פנים.

יכולנו לדמיין את זה ב- 2007?!


עכשיו נותר לנסות לדמיין מה יהיה פה בעוד 10 שנים כשמהפכת האונליין צוברת תאוצה.

נגיע למקום עבודה פיזי? ישיבות יהפכו לדיגיטליות וישתמשו ב Virtual Reality כדי לדמות את המרחב הפיזי? הילדים שלנו ״ילכו״ לבית הספר? יהיו אוניברסיטאות פיזיות או רק אונלייניות כגון udemy?

קשה לדעת, אבל השמיים הם הגבול.




אז...צריך להיות חלק מזה?

מממ… זה בדיוק כמו שנשאל היום, בדיעבד, היה נכון לרכוש סמארטפון לפני 5-10 שנים? התשובה היא: מה זאת אומרת? ברור שכן. כל העולם עבר לשם - לא כדאי להישאר מאחור ולהיות לא רלוונטי.

מי שלא עבר לסמארטפון והתעקש להישאר מאחור, נשבר לאחר מספר שנים ואז היה צריך ללמוד בצורה קשוחה הרבה יותר איך לעבוד עם הסמארטפון ואיך לתעל אותו לטובתך.

הדבר נכון גם למהפכת האונליין - העולם עובר לשם לאט לאט ומשנה הבאה במהירות גדלה אקספוננציאלית - לא כדאי להישאר מאחור ולסמוך רק על הפרונטלי.




טיפים לגבי המהפכה האונליינית

מתודות עבודה וכלים

  • אנחנו כבר עושים המון דברים מרחוק: צ׳טים, וואטסאפים, אימייל, שיחות וידאו. מה לגבי דמיון וסיעור מוחות? איך מדמיינים מרחוק? כדאי מאוד ללמוד את הכלים המאפשרים זאת: Mural או Miro המובילים. בקרוב ממש נעבוד בעיקר עם כלים כאלה, כדאי להתרגל וללמוד אותם כמה שיותר מהר.

  • שימוש במתודות עבודה מסודרות עוזרות ״להחליק״ את האונליין טוב יותר בגרון. כלים דיגיטליים מאפשרים להעתיק ולהדביק ומאפשרים חזרתיות בצורה מהירה ופשוטה, הרבה יותר מהעולם הפיזי. שימוש במתודות עבודה מסודרות כגון Design Thinking או Design Sprint או אחרים - גורמים לאונליין לזרום טוב יותר ומהר הרבה יותר מהעולם הפיזי.

יעילות

  • כדי להעביר סדנה, וובינר, הרצאה, ישיבה, ראיון עבודה, לשוחח בתוך הצוות או עם אנשי מקצוע אחרים, לא צריך יותר לעבור בין חדרי ישיבות, ללכת מהמטבח למשרד, ללכת לחדר של חבר צוות או לנסוע לעבודה. מה שצריך זה פשוט לפתוח את הלפטופ ולהתחבר בקליק אחד. כל כך פשוט. וזה לא משנה אם זה מהמובייל או מה Desktop - הכל עובד ומסונכרן. אפליקציות כגון: Microsoft Teams, Google Meet הפכו את העבודה למהירה יותר ואונליינית בצורה מלאה.

  • הרבה מישיבות עבודה מערבבות גינונים ו Small talks גוזלי זמן חשוב למקום העבודה. הם גם מה שמשאיר אותנו בעלי מוטיבציה וחברתיים יותר, אבל גם מפסידים כסף לחברה. בעתיד האונליין אין מקום לגינונים אלא נטו עבודה. ״באנו לעבוד״. אם לא תלמדו איך עובדים נכון אונליין ואיך להיפטר מגוזלי זמן אלה- תהיו אלה שמדדים מאחור מול חברי הצוות שלכם.

״המרוץ לאונליין״

  • חיבור מרחוק - השבוע דיברתי עם בכירה בחברת תקשורת שסיפרה לי שהיא קיבלה לפטופ מהעבודה כדי שתוכל להתחבר מהבית למחשב הנייח בעבודה. שאלתי: למה? ענתה: כדי לעבוד מרחוק מה זאת אומרת. זוכרים את עידן ה- VPN? אז זהו - זה נגמר. פשוט ונוח לעבוד מרחוק - פותחים את הלפטופ ופשוט עובדים. חבילות עבודה כגון Office 365 מאפשרות עבודה מרוחקת לענן ללא צורך ב VPN כלל ועם גישה לכל הנכסים בארגון בצורה מאובטחת.

  • ארגונים ישנים שמפגרים מאחור בנושאי טכנולוגיה יצטרכו לעשות את השינויים הנדרשים אחרת יסגרו ויהיו לא רלוונטיים יותר ע״י ארגונים מתחרים שכן יעשו את ההתאמות. מרוץ האונליין הזה יגרום לארגונים אלה להתחמש מהר יותר בטכנולוגיה ומעבר לאונליין. זו הסיבה שאנחנו רואים יותר ויותר ארגונים שתמיד אמרו - ״אצלנו לא נעבוד מהבית אף פעם בגלל ענייני אבטחת מידע וסודיות״ נכנעים ומאמצים תהליכים וטכנולוגיה במהירות כדי לאפשר את העבודה מהבית בזמנים אלה.

הקריירה שלנו

  • היכולת לעשות פסיליטציה יעילה וטובה הופכת להיות סוג של דרישה בעבודה. אם אין לך את התכונות הנדרשות לדעת להוביל ישיבה מרובת משתמשים או להנחות סדנה או פעילות סיעור מוחות וחדשנות, לא תוכל להתקדם בשרשרת התפקידים בקרוב. למה? כי הנחייה היא כלי חשוב מאוד בלהצליח לעבוד ולהוביל בעידן האונליין. קשה מאוד לקיים ישיבות בעולם הפיזי - אז באונליין? קשה פי כמה. הצלחתן תלויה במנחה ומוביל הישיבה. אז אם אין לך את זה - כדאי להתחיל להשתפשף וללמוד את הנושא.

  • אימיילים - אני חוזה להם כמה שנים אחרונות לפני המוות. אפליקציות כגון Microsoft Teams או Slack מאפשרות לתקשר בצורה מלאה ללא אימיילים כלל, אלא ע״י ערוצים וצוותים. נסו ותווכחו - וכמה שיותר מוקדם.

גלובליזציה אקספוננציאלית

  • שיתופי פעולה רחבים מאוד חוצי ארגונים - גם זה יקרה. המעבר לאונליין ולענן מאפשר לארגונים לשתף ידע בקלות ובמהירות ולאפשר לייצר Professional Guilds - אותם צוותי עבודה וירטואליים על מנת לשתף ידע בתחום מסוים, ללמוד ולהתפתח במקצוע שלך. ארגון לא יוכל לשרוד יותר אם לא יחבר את עובדיו לגילדות מקצועיות ולארגונים אחרים כדי להתפתח, להתחמש בטכנולוגיה וללמוד איך להתייעל עם הכלים העומדים לרשותם.


אני מקווה שהשתכנעתם שכדאי ללמוד את התחום, להשתפשף בו ולהיכנס אליו במלוא הכוח. אל תשארו מאחור, תובילו את המהפכה האונליינית ותהיו אלה שיעלו על הגל וירוויחו בעתיד ממנה.


בהצלחה!



486 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page