top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תMoshe Weiss

5 כלים לחשיבה יצירתית, הסרת קבעונות והתנעת חדשנות

עודכן: 27 בספט׳ 2022


10 שנים בתחום החדשנות והחשיבה היצירתית אפשרו לי להכיר עשרות כלים פרקטיים לעידוד חשיבה יצירתית.


מאיפה הכל התחיל?


האהבה שלי לחדשנות התחילה לפני 10 שנים כשהבנתי בתפקידי כמנהל פיתוח תכנה בחברת הייטק, שכולנו מייצרים פתרונות סטנדרטיים ומקובעים עבור הלקוחות שלנו ועבור עצמנו.


״אף אחד לא יסכים לזה״

״ניסינו ומעולם לא צלחנו לעשות שינוי כזה״

״למי יש כוח לזה עכשיו״

״בוא נפתור הכי מהר שאפשר ונחזור לעבודה״

״פעם זה היה ככה, ברחנו מזה כמו מאש, אין מה לחזור לזה שוב״


אלו המשפטים ששמעתי מהמנכל ועד אחרון העובדים.

אף אחד לא עצר וחשב איך לפתור אתגרים בצורה מהירה אבל יצירתית וחדשנית ולאו דווקא מקובעת.


אז התחלתי לבחון מתודות פרקטיות בעולם. התחלתי עם Design Thinking. מתודה אדירה וכיום המובילה לחדשנות ופתרון אתגרים. ההתנסות בשיטה הזו פתחה לי את הצ׳אקרות ללימוד מתודות נוספות ומשם עברתי ל Design Sprint, SIT, Business Model Canvas, ואחרות.

במהלך 10 השנים הללו שבהן נחשפתי ליותר ויותר אופציות לחדשנות וכלים פרקטיים להשגתה, למדתי שקיימות צורות חדשנות שונות:

  1. רעיונאות - יצירת רעיונות חדשניים ע״י חשיבה יצירתית למתן פתרונות בהינתן אתגר ספציפי.

  2. חדשנות מצטברת - חדשנות שמגיעה מלמטה ע״י עובדי הארגון למטרת Continous Improvement - שיפורי יעילות וביצועים צעד-צעד עד אשר מגיעים למכונה משומנת היטב.

  3. חדשנות נרכשת - כשמה כן היא - ע״י רכישת חברות וה IP שלהם, הפטנטים והמוצרים החדשניים שלהם.

  4. חדשנות עתידנית ותחזיתית - שימוש בתחזיות ובטרנדים עתידיים על מנת ליצור פתרונות חדשניים.

המון רעש...


עד פה, הבנתי שהתחום הזה ענק. ואז החלטתי שיש המון רעש ובלאגן וצריך לסדר אותו, בצורה פשוטה, להמונים.

ליצור מתודה בסיסית סטייל Design Thinking שתייצר חדשנות ופתרונות יצירתיים ע״י הסרת קבעונות כך שניתן יהיה להשיג את כל 4 צורות החדשנות השונות, בצורה פשוטה למדי.

המאמר לפניכם יקר ערך לליבי, מכיוון שהוא מכיל חלק מהכלים שלמדתי לאורך הדרך, ושעיצבו אותי ואת השיטה שהמצאתי: Practical Innovation.

ליקטתי מהסטוריית הלמידה שלי 5 כלים שונים, פרקטיים וחדשניים, ליצירת פתרונות יצירתיים בשילוב עם חכמת המונים.

תהנו ותחדשו!


MindSpin .1


כלי ממכר להתנעת חדשנות ויצירתיות על סטרואידים ע״י קבלת ״מוזה״ לרעיונות מהשכן משמאלי בשולחן ונתינת ״מוזה״ לשכן מימיני.

איך? 1. מחלקים את המשתתפים לצוותים של 6-8.


2. מחלקים לכל משתתף 5 כרטיסיות ובמרכז השולחן מניחים 20 כרטיסיות ריקות נוספות.

3. מבקשים מכל משתתף לכתוב רעיון (לפתרון נקודת כאב כלשהי) על כרטיסיה ששייכת לו.

4. ברגע שהמשתתף סיים להעלות את הרעיון על הכרטיסיה, הוא צריך להניח אותה עם הפנים מטה מימינו ולכתוב רעיון נוסף על הכרטיסיה הבאה. וכך הלאה.

5. ברגע שאין רעיון למשתתף ספציפי, ייקח כרטיסיה מהערימה של המשתתף שלשמאלו, יקרא וישתמש ברעיון כמוזה לרעיון חדש. זוהי כרטיסיית ה״מוזה״.

6. במידה ועולה רעיון חדש לראשו, יכתוב על כרטיסיה חדשה את הרעיון ויניח על הערימה שלו (מימין) יחד עם כרטיסיית ה״מוזה״. וכך הלאה, עד שלא עולים יותר רעיונות מהמשתתפים.

מה בסוף?

בתום הפעילות מסתובבות כרטיסיות רבות בשולחן עם מלאי רעיונות יצירתיים. הפעילות אמנם יחידנית אולם המשתתפים מקבלים עזרה מחבריהם לצוות ע״י כרטיסיות ה״מוזה״.


Mashup Innovation .2



פעילות לפיתוח חשיבה יצירתית ורעיונות חדשים מתוך מצאי הטכנולוגיה והכלים הקיימים.


איך?

מבקשים מהמשתתפים בחדר למלא לוח מרכזי גדול שמחולק ל 3 עמודות: טכנולוגיה (קיימת במוצר/שירות או רלוונטית ציבורית), שירותים (קיימים במוצר/שירות או רלוונטיים ציבוריים), צרכי המשתמשים של המוצר/שירות.

העבודה הינה אינדיבידואלית, כל אחד ואחת ממלאים: * טכנולוגיות (למשל: GPS או יכולת מיון על פי קריטריון מסויים)- כל טכנולוגיה בסטיקי משלה, * שירותים (למשל: Spotify או תמיכה 24/7)- כל שירות בסטיקי משלו, * צרכי משתמשים (למשל: להתעורר בבוקר או להקשיב למוזיקה בזמן ארוחת הצהריים)- כל צורך בסטיקי משלו.

מחלקים את המשתתפים לצוותים של 2-5 ומבקשים מכל צוות לקום את הלוח ולבחור 3 סטיקיז שונים, אחד מכל עמודה. טכנולוגיה אחת, שירות אחד וצורך אחד.

הצוות צריך, תוך זמן קצוב (5 דקות) להמציא רעיון שמאחד את שלושת הפתקים: שירות שמתשתמש בטכנולוגיה וממלא צורך משתמשים. לרעיון החדש יש לתת שם קליט ושיווקי (למשל: Spotify + צורך בלעשות כביסה + ipad = יכול להיקרא: Launderfy ).

ב- 3 דקות נוספות, הצוות נדרש לתאר את הרעיון על גבי דף A4 עם שם הרעיון + איור אחד שממחיש אותו.

וכך שוב, מבקשים מכל צוות לקום, לבחור 3 פתקים ולבצע את אותה משימה שוב. כך, חוזר חלילה, עד שהסתיימו כל הפתקים על הלוח המאוחד.

מה בסוף?

בסיום הפעילות צרו תערוכה שבה כל צוות מציג את שלל הרעיונות שלו לשאר הצוותים ע״י תליית דף ה A4 על הקיר ומעבר יחד בין כל הרעיונות.


Worst Possible Ideas .3


״הרעיונות הגרועים ביותר״ הינה פעילות הסרת קבעונות חשיבה, ע״י יצירת פתרונות לאתגרים, אבל הגרועים ביותר. כאלה שאין סיכוי שמישהו אי פעם יממש. —למה?— 1. ככה אף אחד לא שופט רעיון של אף אחד אחר - כל הרעיונות גרועים! 2. מוציא מאיזור הנוחות, מסיר קבעונות 3. משבש חשיבה, שובר שגרה 4. אחת הפעילויות המצחיקות, מעלה את מד הדופק ומגבש 5. מסיר אגו מהשולחן


דוגמאות:

״טלפורטציה מהבית לעבודה״ ״לגרום לזמן לרוץ מהר יותר״ ״כרוז בכניסה לנמל התעופה שמכריז על כל מי שנכנס בברוך הבא״

אתם לא תאמינו, אבל רעיונות מדהימים ופורצי דרך מסביבכם הומצאו בעקבות פעילות זו שגרמה למשתתפים לחשוב שונה, אחרת, בצורה לא מקובעת.


איך?

מבקשים מכל אחד להעלות כמה שיותר רעיונות ״לא ישימים״ לאתגר שמולם, כאלה שאכן פותרים את האתגר אולם אין סיכוי שמישהו אי פעם יאשר את ביצועם (אם בגלל תקציב או הגיון או אחר).

לאחר שכל אחד העלה מלאי של פתרונות, נתלה את כל הפתרונות על לוח מאוחד ונעבור עליהם בזריזות (שלב זה יצחיק את כולם כמובן, ויסיר מגננות. גם לכם :)).


מה הלאה?

מבקשים מכל משתתף לבחור את אחד הרעיונות הגרועים ביותר שרואה בו פוטנציאל לפיתוח לרעיון מצוין - הצוות מנסה לזהות את תכונות הרעיונות הגרועים שנבחרו בו, שמאפשרים לרעיונות לפתור את האתגר, ולאחר מכן להעלות רעיונות טובים שמממשים את אותן התכונות.


מה בסוף?

אוסף של רעיונות טובים שעלו מתוך ביטול קבעון מחשבתי ויציאה מאיזורי הנוחות.

4. מרגלים ושותפים



פעילות זו מטרתה לייצר חכמת המונים ע״י מיזוג רעיונות טובים וגרועים יחדיו להסרת קבעונות ויצירת ״שלם הגדול מסך חלקיו״.


איך?

מחלקים לצוותים קטנים. כל צוות מקבל מעטפה ובתוכה הזיהוי של הצוות: מרגלים או שותפים.

שותפים - חברי הצוות צריכים להציע רעיונות כדי לנצח את התחרות.

מרגלים - חברי הצוות צריכים להציע רעיונות על מנת להפסיד את התחרות.


כל צוות מעלה רעיונות, מקבצים את הרעיונות בכל צוות לקטגוריות לפי המאפיינים שלהם.


מערבבים ויוצרים צוותים חדשים שמכילים גם מרגלים וגם שותפים (לא מספרים מי זה מי בשלב הזה!).

כל המשתתפים בצוות מעורבב כזה מספרים על קטגוריות הרעיונות שהועלו בשלב הקודם, ויחד בוחרים 3 קטגוריות זוכות.


המשתתפים חוזרים חזרה לצוותי האב שלהם ומשתפים בקטגוריות שזכו בשלב הקודם.

בשלב זה מציעים רעיונות טובים ומוצלחים, ע״י שילוב קיימים, שינוי או המצאת חדשים, שעונים לקטגוריות שזכו - וכך מייצרים רעיונות סופיים.


ה- Loop

אופציונלי - לקטלג שוב את הרעיונות שזכו, לייצר צוותים חדשים, שוב, אחרים, ושוב לבחור קטגוריות זוכות, חזרה לצוותי האב ויצירת רעיונות או שילוב שעונים לקטגוריות שזכו.


מה בסוף?

מייצרים תערוכה בה כל צוות מציג לצוותים האחרים את הרעיונות שלו, מנסים למצוא את חוט השני בין הבחירות השונות ולייצר פתרונות מעולים שמשתפים כמה פתרונות שעלו.


A letter from the future .5



פעילות זו היא פעילות דמיון מודרך שמטרתה לדמיין שהעתיד כבר פה, על מנת לדמיין את הדרך לשם וכך לבנות תכנית עבודה חדשנית.


איך?

בקשו מהקבוצה להעלות השערות לגבי שינויים עתידיים בקטגוריות שונות כגון: תהליכים, הרגלים, מערכות וכו׳, שרלוונטיים לעולמות שלהם.

הזמינו את המשתתפים לשתף את הרעיונות שלהם על ידי הקראת השינויים הפוטנציאליים.


כתיבת מכתבים

לאחר 5 דקות של שיתוף עתיד פוטנציאלי, בקשו מהמשתתפים ליצור כעת חזון של עתיד הצוות שלהם על ידי כתיבת מכתבים חזרה מהעתיד!

בקשו מכל צוות לחשוב על מישהו שנמצא היום בארגון אבל אולי לא יהיה בארגון בעוד חמש שנים, כיתבו את המכתב העתידי לאדם זה.


במכתב בקשו מהצוות לפרט את הסיפור, מה קרה במהלך הדרך מאז עזיבתו של אותו אדם מהחברה ואיך הגעתם לשינוי פוטנציאלי עתידי זה.


הזכירו לצוותים שלמכתב טוב יש פתיחה, גוף וסגירה.

כתבו כמה שאלות מיידיות כגון אלה על הפליפ-צ'רט כדי שהצוות יתייחס לשאלות אלו במכתב שייכתב:

1. מה בדיוק השיג הצוות?

2. מה נדרש כדי להגיע להישגים הללו?

3. על אילו מכשולים ומחסומים הצוות היה צריך להתגבר? איך הם התגברו על החסמים הללו?

4. מהי ההשפעה של ההישג של הצוות על הארגון ולקוחותיו?

5. מהם האתגרים הגדולים ביותר של הצוות ב-5 השנים הבאות?


מה בסוף?

הקראת המכתב לכל שאר הצוותים ומשם הסקת מסקנות לכל צוות מה צריך לקרות על מנת להגיע לשינוי הפוטנציאלי העתידי שדמיינו.


לסיכום


מעניין? רוצה לדעת עוד על חשיבה יצירתית ואיך לגרום לך ולאנשים שמסביבך לחשוב ללא קבעונות ויצירתי ככל האפשר?

הגיע הזמן ללמוד את הבסיס ואת הכלים המשמעותיים ביותר לכך. אנחנו מחכים לך כאן :)


הכותב הינו ה- co-founder של ארגון Discovers, מומחה בחדשנות וחשיבה יצירתית מזה עשור.



2,450 צפיות2 תגובות
bottom of page