Search

חמש הטעויות הנפוצות שעושים מנחי סדנאות

Updated: Sep 24, 2019



אז אחרי יותר מ 7 שנים של הנחיית סדנאות שונות למגוון אתגרים וארגונים, אחרי שחווינו לא מעט טעויות, אספנו מסקנות, שינינו, השתפרנו והתייעלנו, הגענו סוף סוף ליום הזה בו אנחנו מרשים לעצמנו לסכם כאן 5 טעויות קריטיות שמנחי סדנאות בתחילת דרכם (ולא רק…) עושים.

לצד הטעויות צירפנו כמובן טיפים להתמודדות בצורה המיטבית מתוך הניסיון שלנו בשטח.


טעות 1: מגיעים ליום הסדנה ללא מחקר והכנה מקדימה

תנאי מקדים והכרחי לסדנה מוצלחת - פגישת התנעה עם מזמיני הסדנה, שאילת שאלות רלוונטיות והבנת הכיוון הכללי אליו חותרים המזמינים.

1. מה המטרה הראשית?

2. מהן מטרות המשנה?

3. מי הקהל הנדרש ולמה לצפות מקהל זה?

4. מה יחשב בעיני המזמין להצלחה של הסדנה?

כדי לענות על השאלות האלו וכדי למקד את פגישת ההתנעה לפגישה יעילה, יצרנו פורמט מהודק שיאפשר למפתחי ומנחי הסדנאות לעשות את השלב הזה במינימום טעויות. המידע נמצא בפרק הרלוונטי בתוך "אשף פיתוח הסדנאות".


אשף פיתוח הסדנאות - מכווין אתכם מה לשאול

לא אייפה את הדברים, אם לא קיימתם סדנת התנעה לפני פיתוח הסדנה, למעלה מ 50% שתכשלו בתוצריה. אולי לא תחוו את הכשלון במיידי אבל ככל הנראה הסדנה תסתיים במסקנות שלא תואמות את הצרכים האמיתיים של מזמיני הסדנה.


חלק קריטי נוסף מההכנות המקדימות לקיום הסדנה - ביצוע ואיסוף נתונים ממחקר מקדים.

מה המחקר יכיל?

הבנת הפרסונות המעורבות באתגר לעומק, מסלול השימוש שלהן במוצר/שירות והאתגרים המידיים.

ללא המידע הזה יש מצב שהמשתתפים בסדנה פשוט לא יהיו מחוברים לשטח האמיתי והסדנה לא תסתיים בפתרונות לאתגר הנכון = כישלון.


איך מבצעים מחקר מקדים?

במרבית החברות והארגונים כבר מקיימים מחקר מקדים ומחזיקים בכל הנתונים הרלוונטיים, תפקידכם הוא לדעת לשאול ולבקש את הנתונים הנכונים.

כמו כן, וודאו למצוא מבין המשתתפים (בשלב פגישת ההתנעה) את אלו המכירים את הלקוח.ה או המשתמש.ת בצורה הטובה ביותר.

אותם אנשים יוכלו לשקף מהם הכאבים המיידיים וצורת השימוש במוצר/שירות.

בקשו מהם להעביר ליתר משתתפי הסדנה את המידע (במצגת עדיף) טרם קיום הסדנה. ההמלצה שלנו: לא באותו יום שבו הסדנה מתבצעת!


טעות 2: חדר שאינו מתאים לסדנה אקטיבית

מיקום לא מתאים יכול להיות מיקום מרוחק מדי מבסיס האם של הארגון או ללא נגישות תחבורה ציבורית, אולם פה הכוונה דווקא לחדר לא פונקציונלי לסדנת Design Thinking:

1. חדר קטן מדי שלא מאפשר תנועה במרחב

2. חדר לא מותאם לישיבה בצוותים

3. חדר ללא מספיק קירות לתליית פוסטרים ודביקיות

4. חדר עם בעיות אקוסטיות (יוצר הד על כל שיחה בחדר)

5. חדר עם תאורה חלשה


חדר מתאים לסדנה אקטיבית


כמנחה סדנה יש צורך בצפייה מקדימה בחדר, ביקור בחדר והבנה שאכן מתאים לסדנה:


1. חדר בגודל שמאפשר ישיבה סביב שולחנות (6-8 בצוות) עם מרווחים מספיקים לעמידה והסתובבויות בזמן העבודה (זכרו: סדנה לא נעשית בישיבה ולא על השולחן!).

חדר שלא יאפשר זאת יגרום למשתתפים להיות צמודים לכיסאות ולשולחנות שלהם ומכאן לתפוקה חלשה יותר וחוסר בחדשנות = כישלון.


2. חדר עם קירות לתלייה בו זמנית של 4 פוסטרים 70X100 אחד לצד השני לכל צוות (אלא אם כן חלק מהפעילויות משותפות בין הצוותים).


3. בודקים חדר? דברו בקול רם בזמן ביקורכם ובדקו האם קיים הד חוזר? אם כן - המשתתפים שלכם עומדים לסבול בחדר הזה... סדנה מייצרת המון רעש של עשייה בחדר.


טעות 3: פיתוח סדנה למגוון אתגרים בו זמנית