Search

לפתור אתגרים בעסק שלי תוך 8 שעות בלבד? הצחקתם אותי!

Updated: Jan 2, 2019

זו בדיוק היתה התגובה של מנכ"ל חברת המוצר, שבועיים לפני שהעברנו אצלו את סדנת ה Design Thinking שלנו.

טוב, בינינו, אפשר להבין אותו. הרי איך יכול להיות ששני אנשים זרים לארגון, זרים למוצר ולתהליך הפיתוח, זרים ללקוחות ושמעולם לא לקחו חלק באתגרים היומיומיים של החברה, יבואו לארגון ותוך מספר שעות יפתרו את האתגרים שלו?


אז זהו, שלא מדובר פה בקסם. זוהי שיטה.

וזה לא "זבנג והלכנו", זו התנעה של תהליך חשיבה ארוך טווח בארגון.


בואו נחזור רגע להתחלה. מה זה בכלל Design Thinking?

אז כן, השם של מתודולוגית העבודה הזו קצת עלול להטעות, אנחנו לא מדברים פה על תהליכי עיצוב גרפי, עיצוב פנים או עיצוב אופנה. בתהליך הזה מדובר על עיצוב של החשיבה הארגונית - שינוי מהחשיבה הסטנדרטית והקיימת בו לחשיבה מונעת חדשנות לפתרון אתגרים ובעיות - כשהלקוח ו/או המשתמש במרכזה והחשיבה עליו היא המניע לתוצרים חדשניים.

את השינוי הזה עושים באמצעות מכלול פעולות קוגנטיביות וביצועיות המיושמות בתהליכים איטרטיביים (תהליכים חוזרים) המשתלבים בתהליכי המוצר או השירות הקיימים בארגון.


סדנת ה Design Thinking היא הגורם המאפשר לכל התהליך לקרות. היא ה Kickoff, הגדרת המטרות והיעדים, יישור קו בין כל הגורמים, הסכמה פה אחד, הגדרת חזון וערכים, וממנה יוצאים לתהליך של פיתוח המוצר/השירות/התהליך.


סדנת Design Thinking, מה יוצא לנו מזה?

בסדנא מדברים ועובדים על:

המוצר/שירות/תהליך - הנושא של הסדנא שאנחנו באים לפתור או לשפר.

הלקוח - מי שמשתמש במוצר/שירות/תהליך שלנו, הנשוא.

המשתתפים - בעלי התפקידים הקשורים למוצר/שירות/תהליך, חכמת ההמונים, האנשים החכמים בארגון.


מה יוצא לנו מהסדנא?

הבנת המצב הקיים למציאת האתגרים - כל משתתפי הסדנא חוקרים את המצב הקיים אצל הלקוח עם המוצר/השירות/התהליך טרם התנעת תהליכי החדשנות. מחקר משותף לפרטים עוזר ליישר קו.

חיבור, אמפתיה והבנת חוויית הלקוח - חווית הלקוח במרכז השיח של הארגון והבנת הלקוח וצרכיו.

החזר ההשקעה - ROI -הבטחת הערך הגבוה ביותר לארגון במינימום השקעה.

חווית המשתמשים כתרומה לעסק - יצירת אמפתיה וחיבור ה User Experience למטרות העסק.

מחקר מהיר ובדיקות הפתרונות ה Design Thinking משלב את מחקר המצב הקיים בראשיתו ומספק כלים שבודקים ומבטיחים את התוצרים שלו בין כל שלב ושלב בתהליך איטרטיבי.

חדשנות על סטרואידים מפצחים יחד מהו "הדבר הבא" לארגון תוך שימוש בחוכמת ההמונים של משתתפי הסדנא.

קבלת החלטות משותפות והסכמה פה אחד  -מיישור קו לגבי האתגרים הקיימים ועד מתן הפתרונות והתעדוף שלהם.

יצירת אמפתיה, גיבוש והזדמנות להכיר את הצוותים שלך בצורה יותר טובה כולם יחד - העובדים עם ההנהלה, בכירים יותר עם בכירים פחות. משתתפים, מתבטאים, משחקים ויוצאים משגרת היום יום עם ערך אישי וערך לארגון.


[כשכולם מעורבים - יותר קל להגיע להסכמה פה אחד. מתוך Discovershop בשבוע אורקל]


מה כוללת סדנת ה Design thinking?

אז אחרי שהבנו את עיקרי היתרונות לארגון, למוצר ולשירות, עם הטמעת תהליכי Design Thinking וקיום הסדנא, בואו נבין איך סדנת ה Design Thinking בנוייה.


הבסיס של הסדנא בנוי משלב תיאום הציפיות + חמישה שלבי על:

1. יישור קו

2. מחקר וניתוח המצב הקיים

3. תכנון העתיד

4. בניית החזון

5. ובסוף הגדרת משימות לביצוע.


תחת כל אחד מהשלבים האלו ישנו סט פעילויות, מונחות על ידינו, שמובילות את משתתפי הסדנא לתוצאות האידיאליות הרצויות.


שלב תיאום הציפיות (טרום הסדנא)

ביום בו פנה אלינו אותו מנכ"ל בחברת מוצר, היה זה היום בו הוא הבין שהוא רוצה ליצור שינוי ולהוביל את המוצר שלהם לשלב הבא ובאמצעות כך לפתח את כלל הארגון.

זה לא משנה אם מדובר במוצר או שירות חדש, פיצ'ר חדש, שינוי קהל יעד, גיוס, מיתוג, קביעת ערכים, שינוי שיטות העבודה הקיימות או אפילו התייעלות פנימית - כל החלטה שכזו, מן הסתם, מלאה באתגרים.

חלק מהאתגרים ידועים, חלקם נסתרים, וזה ברור שכדי להניע את התהליך חייבים לדבר על האתגרים, למפות אותם, וכמובן לתעדף נכון את הטיפול בהם. רק כשיש לנו את כל זה נוכל באמת לצאת לתהליך חשיבה על הפתרונות והחדשנות.


כדי שהסדנא תהיה אפקטיבית, ממוקדת פתרונות רלוונטיים לאתגרים, וכדי שהיא לא תזלוג מצרכי הארגון - אנחנו מקיימים שיחת תיאום ציפיות עם הנהלת הארגון.

בשיחה זו אנו מבינים את עיקרי המטרות מהצד העסקי ואלו משמשים לנו כאבני דרך בהנחיית הסדנא. יחד עם ההנהלה אנחנו קובעים מי צריכים להיות משתתפי הסדנא ומוודאים שתהיה נציגות של כל המעורבים הרלוונטיים בה.

[הכנת השטח - עבודת ההכנה והגדרת מטרות לפני שיוצאים לדרך]

שלב א' - כולם לעלות! ממריאים.