Search

חשיבה עיצובית: 42 הפנים השונות


את זה כנראה אף אחד עוד לא גילה לכם, אבל להנחיית סדנאות החדשנות, פתרון האתגרים וההתייעלות בשיטת החשיבה העיצובית, יש 42 תבניות שונות. כן כן… 42 תבניות.

לכל אתגר, לכל קבוצת משתתפים, לכל תרבות ארגונית, לכל סוג פרסונה וסוגי תרחישים צריך לבחור בקפידה את התבנית המתאימה. המתודולוגיה והערך שלה זהים, אבל כדי שסדנה באמת תצליח, חייבים לבחור בקפידה את התבנית המתאימה לאתגר ולארגון בו מעבירים אותה.

ואם לא?

אם לא - מסתכנים בסדנה לא יעילה. סדנה שלא תתניע תהליכי חדשנות אמיתיים וברי ביצוע, כזו שלא תתן ערך, תכיל אכזבה בקרב מזמיני הסדנה, תייצר ציניות בחדר ואף תסתיים בכשלון. אך מעל לכל - היא עלולה גם להוציא אתכם, כמנחים, עם תדמית מקצועית לא טובה וחוויה לא נעימה...

אז כדי להבין למה 42 תבניות ומאין הן נובעות - אנסה קודם להסביר את הבסיס לסדנה - הפעילויות.


פעילויות סדנת Design Thinking

בכל סדנה עוברים עשרה שלבים, בצורה מתודית, צעד צעד אל עבר פתרון האתגר, ליצירת החדשנות וקביעת האסטרטגיה.



מהן הפעילויות?

  1. פתיחה - מצגת פתיחה. כמו בכל סדנה, גם פה - מצגת שמציגה את המתודולוגיה, את הערך שלה לפרט ולארגון, וכמובן שמשקפת מה אנחנו הולכים לעבור במהלך הסדנה.

  2. שבירת קרח - לרוב נבחר בפעילות היכרות משעשעת לצורך שבירת ה"חומות" ויצירת פתיחות לקראת ההמשך.

  3. יישור קו - בשלב זה נעבור פעילויות שיאפשרו לכולם להגדיר בצורה אחידה את האתגר, את המטרה העיקרית לשמה התכנסנו ואת אופי העבודה - שניה לפני שיוצאים לדרך לפתרון.

  4. יצירת אמפתיה - בשלב זה אנחנו נעבור פעילויות שיאפשרו לנו להכיר ולייצר את האמפתיה ההכרחית להצלחת העבודה בסדנה. האמפתיה תהיה כלפי המעורבים באתגר, הלקוחות, המשתמשים או עובדי הארגון. בלי האמפתיה נישאר מקובעים על מה אנחנו חושבים ולא נוכל לזהות צרכים אמיתיים של והבנה של מה הלקוחות קצה שלנו חושבים או מרגישים כלפי האתגר.

  5. ניתוח תרחישי המצב קיים - כי חדשנות ופתרונות לאתגר ללא הבנה עמוקה של המצב הקיים התגלו כלא ממוקסמים ולא יעילים. בלי שלב בו ננתח את התרחישים והפאזות שלהם לעומק נגיע לפתרונות שהם לא מדויקים לצרכים אמיתיים ולעיתים כלל לא רלוונטים.

  6. איתור נקודות פוטנציאל לצמיחה - בפעילויות אלו נאתר את הנקודות לאחר שהבנו את המצב הקיים. כך שאם נטפל באותן נקודות כאב, נפתור את האתגר בצורה המקסימלית ונפתור את האתגר שהגדרנו בשלב הראשון. מהן הנקודות שתלויות באחרות ופתרונן יפתור אחרות במידי?

  7. חדשנות - זהו השלב בו נעבר פעילות ליצירת חדשנות ולמציאת הפתרונות לנקודות הפוטנציאל. כאן בפעם הראשונה מעלים פתרונות, רק אחרי שניתחנו לעומק את הצרכים והתרחישים הרלוונטיים.

  8. תעדוף הפתרונות - בשלב זה נעבור על תיעדוף לפי ציר של ערך מול השקעה, תעדוף פתרונות מונחה ROI גבוה.

  9. יצירת חזון לפתרון - סיכום הפתרונות המוצעים בתעדוף גבוה ב-3 משפטים שיווקיים ומדידים (בניית התבנית לפיטצ' שיווקי)

  10. משימות - בפעילות זו נוריד את התוצרים לקרקע, נחבר אותם ליום יום בארגון ונקבע יחד מה צריך לקרות החל ממחר כדי ליישם את הפתרונות שתועדפו ב ROI גבוה.




ישנן פעילויות שסדנה לא יכולה להתקיים בלעדיהן:

- ניתוח תרחישי מצב קיים

- זיהוי ותעדוף נקודות פוטנציאל

- חדשנות: פתרונות


כל שאר הפעילויות אופציונליות ותלויות מקרה: אתגר, חברה, עובדים, תרבות ולקוחות (וכדי להבין מה כדאי לבחור, כדאי ללמוד את המוטיבציה מאחורי כל תבנית ופעילות).


תבניות הפעילויות

סדנת Design Thinking מתבצעת מול קבוצה של משתתפים שמעורבים באתגר בצורה זו או אחרת (בצורה ישירה או עקיפה). קבוצה זו מחולקת לצוותים כאשר בכל צוות בין 4-8 משתתפים.

גם החלוקה לצוותים תלויה באתגר, בארגון, בתרבות, במשתתפים (תפקידים, ותק, תכונות, גיל וכו') ומה רוצים להשיג.


1. יחידנית - כל אחד מהמשתתפים עובד לבד עם עצמו על גבי דביקיות ומול לוח הפעילות


2. צוותי - כל צוות (לרוב סביב שולחן) עובד יחד - שיתוף פעולה, סיעור מוחות, לעיתים מסכמים את העבודה היחידנית שנעשתה לפני.