Search

מדברים 'חדשנות'? עשו את זה כמו שצריך

Updated: Aug 1, 2019


כולנו רוצים להיות עדכניים, להיות חלק מהשינוי ובעיקר להיות מובילים וחדשניים.

תחת מעטפת החדשנות אומצו ופותחו מתודולוגיות שונות, עם מטרות שונות, אך שמות מעט דומים שקצת מבלבלים ומקשים מעט את היכולת לעקוב.

אז החלטנו ב Discovers לעשות לכם קצת סדר בבלאגן המושגים.


מ-Design Sprint ו-Design Thinking, מחשיבה עיצובית וחשיבה יצירתית… הבלבול חוגג.

מושגים אלו, בין אם בעברית או באנגלית, הם שמות לשיטות של חדשנות והתייעלות. על פניו השמות קצת דומים, קצת קרובים, אבל בסופו של דבר השימוש בהם מגיע עבור צרכים שונים בנקודות שונות של האתגר או התהליך.

כבר היו לנו מקרים שהזמינו אותנו מארגון מסוים בבקשה להוביל Design sprint אך בפגישה תיארו בפנינו צורך מובהק ל Design Thinking.

וכבר היו אצלנו משתתפים בסדנאות התנעה של Design Thinking שסיפרו בהתחלה שכבר השתתפו בסדנה עם הטייטל הזה בעבר אבל בדיעבד הבינו שבפועל בכלל עברו סדנה של חשיבה יצירתית.

מאחר וצברנו ניסיון רב שנים הן בפיתוח והן בהנחייה של Design Thinking ו-Design sprint - במגוון אתגרים וארגונים, החלטנו לעשות קצת סדר בשלב זה בהבדלים של תהליכי ההתנעה (הסדנאות) למתודולוגיות העבודה האלו.

למען הסר ספק: הסדנאות הינן ההתנעה בלבד של מתודולוגית עבודה ארוכת טווח. במאמר זה נשים את הפוקוס לגבי קיום הסדנאות בלבד.

מה זו סדנת Design Thinking?

סדנת Design Thinking או בעברית - חשיבה עיצובית, פותחה ותועדה לראשונה בתעשיית הרכב בשנות ה-60 אך עברה התאמה למטרות עסקיות על ידי דיוויד מ. קלי שהקים את חברת IDEO המובילה את השיטה.

המתודולוגיה עברה מעט "ליטושים" והתאמות עם השנים לצרכים שונים (ביניהן גם אצלנו ב Discovers) אך בסיס הפעולות והערך נותרו זהים.

מהו הצורך?

סדנת ה Design Thinking נועדה בראשונה להניע הטמעת החשיבה בתהליכי עבודה קיימים. סדנת ההתנעה מאפשרת להגיע לפתרון אתגרים בצורה מהירה, יעילה וחדשנית במהלכים של:

  • התנעת פרויקט חדש

  • הרחבת מוצר / גרסה חדשה

  • שינויים ארגוניים

  • התייעלות בתהליכי עבודה

  • התייעלות בין צוותית

  • יצירת חדשנות

  • התמודדות עם אתגרים מרובים

  • אסטרטגיה וחזון

  • ועוד…


חוכמת ההמונים על הקיר


מהו הערך?

התהליך שנקרא סדנת חשיבה עיצובית בא לקחת אוסף של אנשים שקשורים בצורה זו או אחרת לאתגר ולהתנעת הפתרונות לו, מעביר אותם סט של פעילויות קוגנטיביות, מתודיות, ספציפיות - משלב האתגר ועד פיצוח הפתרון בדרכים החדשניות והמיטביות ביותר.

בשימוש בסט פעילויות אלו אנו מרוויחים:

  • צמצום זמנים משמעותי

  • התנעה ומוטיבציה לעובדים

  • החלטיות על פי ערך גבוה מול השקעה נמוכה

  • מתן יכולת ביטוי לכלל המעורבים בצורה שווה

  • קבלת פוקוס ותכנון מבוססי מחקר

  • שימת הלקוח במרכז השיח ויצירת אמפתיה לצרכן הראשי ו/או המשני

  • ביצוע מחקר מהיר

  • יצירתיות מתפרצת והפריית רעיונות

  • עבודת צוות וגיבוש

  • קבלת החלטות "פה אחד" וכנגזרת מכך מעורבות רחבה יותר

איך זה עובד?

טרם קיום הסדנה אנו, מנחי הסדנה, יוזמים פגישת התנעה עם המזמינים להבנת הצורך ותיאום הציפיות. יחד עוברים על האתגר שעומד על הפרק, אוספים מידע מקדים ומחקרים מקדימים, פורסים את התהליך הרלוונטי לאתגר ומכירים את הפרסונות המעורבות והרלוונטיות לו. ביום הסדנה עצמה מרכזים בחדר אחד את כל המעורבים בתהליך ומחלקים אותם לקבוצות הטרוגניות ככל הניתן (משך הסדנה ינוע לרוב בין יום ל-3 ימים ותלוי במבנה ובמורכבות האתגר). יחד עוברים במהלך הסדנה מספר שלבים מהירים של:

  1. יישור קו - מה אנחנו רוצים להשיג היום, איך ולמה?

  2. ניתוח מצב קיים - מה האתגר, איך הוא נראה היום, מי הפרסונות בו ומה המסלול שלה

  3. איתור הזדמנויות - מהן נקודות הפוטנציאל, הכאב ו/או השימור מהן אנו רוצים לצמוח לפתרונות