Search

חשיפה: 7 הפחדים שלי כמנחה סדנאות ואיך התגברתי עליהם

Updated: Aug 1, 2019



בתור מנחה סדנאות ותיק במגוון ארגונים, וכמי שהוביל יותר מ 60 אתגרים לפתרון בליווי סדנאות Design Thinking, נתקלתי בעשרות ״חוסמי עורקים״ לסדנאות, כאלה שמאיטים משמעותית ועלולים לגרום לסדנה לא להגיע ליעד שלה, או גרוע מכך - להיכשל.


מכיוון שאחריותי, כמנחה הסדנה, להניע את המשתתפים (שלעיתים יכולים להגיע אפילו ל 100 בחדר אחד), להגיע לסיום מוצלח ולפתרון האתגר ביעילות - עליי מוטלת האחריות להצלחת הסדנה. לא על המשתתפים, למרות שאלו עלולים לבוא עם ציניות וחוסר שיתוף פעולה.


בשנה האחרונה התמקדנו ב Discovers על איסוף של מגוון טיפים למנחים, תוך כדי התנסות, והיום - אנחנו גאים במאגר של מעל 70 טיפים למנחי סדנאות: טיפים מגוונים על שיטות להתגברות והימנעות מאותם ״חוסמי העורקים״ ואת כולם אנחנו מעבירים הלאה ב״סמינר מנחי הסדנאות״ שלנו (הטבה ייחודית לכם בסוף הפוסט :-)).


החלטתי להביא לכם במאמר זה 7 מהחששות המשמעותיים ביותר עם כמה טיפים ראשוניים, מתוך המבחר, שיעזרו לכם להתגבר עליהם.


חשש מספר 1: ציניות/סקפטיות/חוסר בשיתוף פעולה

אנשים ציניים - לא חסר. מנהלים ציניים - יש אינסוף.

זכרו - אתם מגיעים לארגון שעובד בשיטה מסוימת, מן הסתם לא בשיטה שאתם באים איתה לסדנה, ואתם מבקשים מהם לנטוש את שולחן העבודה שלהם, את הלפטופ שלהם, ולבוא לפתור את האתגרים היומיומיים שלהם בצורה אחרת לחלוטין, לא איך שהם מורגלים לחשוב. מה גם, שלרוב כמנחים, אתם מגיעים מנקודת מבט חיצונית והם כנראה מכירים יותר טוב מכם את האתגר שלהם, את המוצר שלהם ואת המשתמשים/הלקוחות.

סיטואציה כזו יכולה להיות מלחיצה. ומפחידה.



אחד הטיפים שלנו: תנו ערך מוסף

לחשוף את המשתתפים לערך מוסף מהר ככל הניתן כבר בתחילת הסדנה. כזה שיגרום לציניים להרים גבה ולחשוב: ״וואלה - עזר לי…״.

פעילות ״מה, איך ולמה״ בתחילת הסדנה יכולה לעזור פה - פעילות מיישרת קו, המאפשרת להגיע מהר להסכמה על מה בכלל אנחנו מנסים להשיג בעזרת הסדנה, למה ואיך.

המשתתף האינדיבידואל קולט פה די מהר שכל אחד חושב אחרת, ושמשתתפים אחרים מוסיפים לו ידע גולמי שהוא עצמו לא חשב עליו.

פה הוא כבר מתחיל לקלוט את ״חכמת ההמונים״.

בתום הפעילות נסכם אותה יחד ונראה שיש מגוון מחשבות ולאו דווקא החלטה ברורה אחת, שה ״מה״ נראה ע״י משתתפים שונים בצורה שונה ויש להסכים עליו קודם. חשוב להסביר את החשיבות של הפעילות הזו ושלאחריה נוכל לצאת לדרך עם יתר הסדנה.


חשש מספר 2: השתלטות של גורם דומיננטי

המכה הקשה ביותר בין מכות פסח - ה״פרעה״ של הסדנה - משתתף דומיננטי בחדר שמשתלט על השיח, מבטל דיעות של אחרים ולעיתים רבות גם נמצא אותו מצחקק בזוית הפה, כאילו הוא יודע יותר טוב מכולם.

משתתף כזה עלול להרוס את הסדנה ולפגוע בה, לגרום למשתתפים האחרים לאבד מוטיבציה, בעקבות כך לממצאים להיות שגויים וגרוע מכל - לגרום לנו, המנחים, לאבד את תחושת ה"שליטה".

על מנת להשתלט על ה״גורם העוין״, ישנן מספר שיטות שמצאנו כיעילות:


אחת השיטות: מתן אחריות

תנו לאותו משתתף (או משתתפת. לא כופים ג'נדר ;-) ) תפקידי ״אחריות״ כמו: להיות הפרזנטור של תוצאות הפעילות בצוות. כשהוא יתרכז בתפקידים אלה, הוא ימעיט בויכוחים הפנים צוותיים ויבין שיש צורך בהסכמה מלאה כדי שהוא יוכל לייצג את התוצאות.


חשש מספר 3: זמנים לא מדויקים, זליגה מהזמן המתוכנן

תכנון מדויק זהו אחד מהאתגרים המשמעותיים בבניית סדנה ובקיומה. איך לתכנן נכון? ויעיל? איך לא לזלוג מהזמנים שקבענו מראש?

כמנחי סדנאות - אנחנו מחוייבים לעמוד בזמנים ולהשאיר לנו "Buffer" שיאפשר לנו להשתמש בו בחכמה וביעילות. ללא השימוש ב "Buffer" לא נגיע לסיום הסדנה ולפתרון האתגר, מה שאומר שנכשלנו, בזבזנו לכולם את הזמן והסקפטיות לגבי המקצועיות שלנו ולגבי הסדנה שלנו רק תגבר.

בידנו המון אחריות לסיים את הסדנה עם ערך גבוה מאוד למשתתפים וסיום באמצע הדרך ללא קבלת ערך יעשה לנו ולמתודולוגיה שאנו מי